Jury konkursowe – po zapoznaniu się z prezentowanymi na wystawie realizacjami studenckimi z dziewięciu uczelni artystycznych w Polsce przyznało wyróżnienie formie indywidualnej wystawy na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach dla Konrada Urbańskiego z Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Wyróżniona praca powstała w Pracowni Fotografii 3.
Szeroko rozumiana sztuka cyfrowa już na stałe wpisała się w krajobraz współczesnej kultury. Pod wpływem dynamicznie rozwijających się technologii nieustannie ewoluuje. Artyści z coraz większą świadomością i pasją wykorzystują w swoich działaniach osiągnięcia współczesnej nauki, wspierając się w procesie twórczym narzędziami, które oferuje AI.
Wystawa „Cyfrowe konfrontacje 2024” ukazuje unikalną przestrzeń dialogu pomiędzy dydaktykami a studentami najważniejszych artystycznych uczelni wyższych z Gdańska, Katowic, Krakowa, Łodzi, Poznania, Rzeszowa, Warszawy, Szczecina i Wrocławia. To swoiste laboratorium twórcze, w którym cyfrowe medium staje się płaszczyzną artystycznych eksploracji, technologicznym eksperymentem oraz przestrzenią do refleksji nad kierunkami rozwoju współczesnej sztuki, która nieodmiennie zajmuje się człowiekiem i jego relacją z otaczającym go światem.
Rozwój nowych technologii w ostatnich latach uwypuklił rolę AI również w sztuce, zrewolucjonizowała ona sposób, w jaki postrzegamy twórczość artystyczną. Algorytmy uczące się, generatywne sieci neuronowe oraz różnorodne technologie automatyzacji stają się narzędziami, które redefiniują zarówno proces tworzenia, jak i percepcji dzieła sztuki. Cyfrowe narzędzia nie są już jedynie wsparciem dla artysty – często stają się współtwórcą, partnerem w artystycznym procesie, a niekiedy również jego konkurentem.
Wystawa ta powinna skłaniać do refleksji nad miejscem człowieka w dialogu z technologią. Stawiać pytania na przykład o to, czy sztuka generowana przez AI to jeszcze wyraz ludzkiej kreatywności, czy już odrębny fenomen, który wymyka się dotychczasowym ramom twórczości? Czy potrafimy obronić swoją autonomię i niezależność w konfrontacji z możliwościami najnowszych technologii?
Z wielką radością witam wszystkich uczestników i bohaterów tegorocznego wydarzenia – studentów i dydaktyków z dziewięciu najsilniejszych polskich uczelni artystycznych. Zgodę na zaprezentowanie prac odbieram jako dowód zaufania i uznania dla projektu Cyfrowych Konfrontacji, którego fundamenty tworzą dialog, współpraca i pasja twórcza.
Prof. Sławomir Witkowski (fragmenty ze wstępu do katalogu „Cyfrowe konfrontacje 2024”)
miejsce wydarzenia:
„Cyfrowe Konfrontacje 2024”. Wystawa
Wielka Zbrojownia
Targ Węglowy 6, Gdańsk
31 października – 24 listopada 2024
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z otwarcia wystawy!
Osoby uczestniczące w wystawie:
Sławomir Witkowski, Robert Turło, Kamila Okrutny, Weronika Dziurdziewicz, Vasyl Savchenko, Magdalena Swierczek, Sofiia Lupul, Ignacy Kulka, Marta Pogorzelec, Dominik Ritszel, Artur Oleś, Dobrawa Cichoń, Martyna Drabczyk, Ziemowit Jarecki, Lech Polcyn, Karol Szafran, Tomasz Daniec, Karolina Lach, Konrad Urbański, Lena Kołodziej, Grzegorz Chojnacki, Robert Jundo, Weronika Kobos, Wojciech Stachura, Maria Matras, Witold Modrzejewski, Maciej Kurak, Borys Szadkowski, Maja Michalska, Małgorzata Kuczerawa Zofia Galatis, Joanna Janowska-Augustyn, Marcin Dudek, Aleksandra Kotlarska, Marcja Olbrycht, Klaudia Sierant, Arkadiusz Marcinkowski, Andreas Guskos, Marek Glinkowski, Krzysztof Drozdek, Zuzanna Brysz, Szymon Duszyński, Aleksandra Janik, Paweł Puzio, Wojciech Kołacz, Anna Wacławek, Wiktoria Richel, Kacper Wiatrak, Piotr Smolnicki, Aleksandra Owczarek, Andrzej Węcławski, Kamil Zaleski, Małgorzata Krawiecka, Jakub Maślak, Kacper Kijewski, Julia Grygiel, Cyprian Szablak