Wystawy

Instalacja typograficzna dr A. Toborowicz w Zjednoczonych Emiratach Arabskich

Instalację „Typo Noise”, 2016, fot. dzięki uprzejmości artysty, eksplorującą zjawisko nadmiaru informacji we współczesnym świecie, można oglądać w Sharjah Art Museum od 6 kwietnia do 6 czerwca 2016 r. Praca Aleksandry Toborowicz jest prezentowana w ramach 7. Biennale Kaligrafii w Szardży, w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, na międzynarodowej wystawie zbiorowej „Manifestations of Dot”. Autorka murali, projektantka graficzna i malarka pierwszą wersję instalacji „Typo Noise”, 2016, fot. dzięki uprzejmości artysty pod polską nazwą „Gwar Chmar” zaprezentowała w Galerii Onamato w Krakowie, w lipcu 2011 r., jako projekt sfinansowany ze stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”. Składało się na nią 5 000 wyciętych laserem kartonowych liter różnej wielkości, które nawleczono na ponad 300 2,5-metrowych żyłek. Następnym miejscem ekspozycji była krakowska księgarnia Lokator.

„Instalacja odwołuje się do zarejestrowanego ulicznego hałasu, gwaru, szumu informacyjnego, który towarzyszy człowiekowi w mieście atakując go ze wszystkich stron poprzez zasłyszane słowa i dźwięki o rozmaitym znaczeniu, dojrzane szyldy, reklamy i inne komunikaty wizualne, otrzymywane SMSy czy odbierane rozmowy telefoniczne i wiele innych – oddaje charakter gwaru miasta. Jest zatrzymanym na chwilę wycinkiem tego gwaru: tekstów, mowy werbalnej i niewerbalnej, poszarpanych myśli, słów wypowiadanych w pośpiechu, mowy potocznej, zapisem zbiorowego strumienia świadomości przemieszczających się w różne strony ludzi – w formie interaktywnego, typograficznego wielościanu” – tłumaczy artystka.

Po 5 latach, na zaproszenie Sharjah Department of Culture and Information, artystka przygotowała instalację składającą się z 12 000 liter różnej wielkości, powieszonych na 800 ponad 3-metrowych przezroczystych żyłkach w czarnym pomieszczeniu pełnym luster, “prześwietlaną” przez projekcję nagrań gwaru przypadkowych rozmów odbywających się na krakowskich ulicach, których chaotyczny dźwięk potęguje wrażenie nadmiaru informacji. Rozmiary instalacji to 3,6 x 2,7 x 3,2m

„Wchodząc do pomieszczenia odbiorca może nie tylko usłyszeć chaos komunikacyjny, ale także zobaczyć go i dotknąć” – mówi Toborowicz.

Biennale Kaligrafii w Szardży to jedna najważniejszych na świecie imprez poświęconych tej dziedzinie sztuki, a samo miasto Szardża zostało w 1998 r. zostało ogłoszone przez UNESCO Stolicą Kulturalną Świata Arabskiego, w 2014 r. Stolicą Kultury Islamskiej przez ISESCO i jest uznawane za stolicę kulturalną Zjednoczonych Emiratów Arabskich i całego rejonu Zatoki Perskiej.

Wszyscy artyści biorący udział w wystawie „Manifestations of Dot”:
– Richard Niessen / Holandia
– El Seed / Francja
– Ian Burns / USA
– Abdulrahman Nugamshi / Arabia Suadyjska
– Vincent Hafez / Francja
– Talal Al Zeid / Arabia Suadyjska
– Camilo Rojas / USA
– Andrew John / RPA
– Sameh Ismael / Egipt
– Aleksandra Toborowicz / Polska
– Pamela Paulsrud / USA
– Soraya Syed / Wielka Brytania
– Loolwah AlHomoud / Arabia Suadyjska
– Mohamed Adouelnaga / Egipt
– Mohsen Ghareeb / Bahrajn
– Ramin Shirdel / Iran
– Dia Batal / Wielka Brytania
– Alizera Astaneh / Iran
– Han Zhang / Canada / Chiny
– Narjes Noureddine / Liban
– HC BERG / Finlandia
– Erick & Martin Demaine / USA
– Carlos Mare / USA
– Pokras Lampas / Rosja
– Charwei Tsai / Tajwan
– Stefan Sagmeister / Austria
– Ryo Shimizu / Japonia
– Shafaq Ahmed / Pakistan
– Pablo Lehmann / Argentyna